Tavoitettasi tukemassa
OhjausOprakka syntyi rohkeudesta, ilosta ja intohimosta ohjausta ja auttamista kohtaan. Pitkä ohjaus–, opetus– ja kehittämistyökokemus yhdistettynä ennakkoluulottomaan asenteeseen toi nämä kaksi vahvaa naista ja tuoretta ohjausalan yritystä yhteen.
OhjausOprakan juuret ovat syvällä Pohjois-Karjalassa, jonne myös nimen syntyperä viittaa. Karjalan kielessä “Oprakka” kuvastaa tavoitetta ja tehtävää: Myös meillä OhjausOprakassa on tavoite. Me haluamme olla oppaanasi urapolullasi, auttaa sinua löytämään suunnanottoja sekä uusia mahdollisuuksia rakentaa itsellesi merkityksellistä uraa ja tulevaisuutta. Haluamme olla myös auttamassa ja tukemassa yhteisöjä ja oppilaitoksia löytämään ohjauksellisempaa työotetta sekä mielekkäitä ja kestäviä ratkaisuja tulevaisuuden työelämässä.
Hanna Nuutinen
Olen Hanna Nuutinen (KM) ja olen koulutukseltani opinto-ohjaaja, erityisopettaja ja luokanopettaja. Lisäksi olen dialoginen ja voimavarakeskeinen työnohjaaja (STOry) ja auktorisoitu seksuaalineuvoja. Olen tehnyt yli 13-vuotisen kasvatusalan työhistoriani erilaisissa ohjauksen ja erityisopetuksen tehtävissä sekä kehittämishankkeissa niin työntekijän kuin esimiehenkin roolissa. Monipuolinen käytännön kenttäosaaminen sekä aktiivinen oman osaamisen kartuttaminen ovat johdattaneet minut nykyiseen työhöni Itä-Suomen yliopistoon, jonne teen myös väitöstutkimustani.
Työskentelyäni ohjaavat aito halu ja kiinnostus nähdä ja kohdata ihmisten erilaisuus ja taustat sekä positiivinen elämänasenteeni, joka näkyy kaikessa työskentelyssäni. Haluan yhdessä ohjattavieni kanssa tutkia, luoda ja löytää tiloja, jossa voimme keskustella ja löytää uusia ratkaisuja tulevaan ja tätä kautta parantaa työhyvinvointia. Vaihtoehtojen ja mahdollisuuksien maailmassa, tehtäväkseni koen luoda toivoa ja rohkeutta kokeilla uusiakin asioita.
Heli Pesonen
Yrittäjä, Kasvatustieteen maisteri (KM), Opinto-ohjaaja, Kouluttaja
Olen Heli Pesonen (KM) ja työskennellyt erilaisissa konteksteissa ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien yksilö-, ryhmänohjaus- ja opetustyössä. Elämän merkityksellisyyden löytäminen ja itsensä merkitykselliseksi kokeminen ovat ihmisyyden ydinkysymyksiä tässä alati muuttuvassa maailmassa. Tekemistäni inspiroi ilo ja luovuus ajatella, kokeilla ja tehdä toisin sekä löytää dialogisessa ja vastavuoroisessa suhteessa uusia suunnanottoja tulevaan.
Tällä hetkellä työskentelen Itä-Suomen yliopistossa opinto- ja uraohjauksen koulutuksessa, jossa teen myös väitöstutkimustani. Vuosien kokemus hanketyöstä sekä useat täydennyskoulutukset ovat myös inspiroineet kehittämään uusia toimivampia käytäntöjä ja lähestymistapoja ohjaukseen sekä sujuvampia siirtymiä kohti koulutusta ja työelämää. En arkaile epäkohtien esille nostamista tai toimintojen kriittistä tarkastelua.
Ota yhteyttä
Heli Pesonen
KOULUTUS
Kasvatustieteen maisteri, Joensuun yliopisto, 2009, sivuaineet: erityispedagogiikka (60 op), nuorisotutkimus (25 op)
Erilliset opinto-ohjaajan opinnot (60 op), JAMK
Jatko-opiskelija, Itä-Suomen yliopisto, Sosiaalisten ja kulttuuristen kohtaamisten tohtoriohjelma (SCE). Pääaine: kasvatustiede, ohjaus
TÄYDENTÄVÄ KOULUTUS:
Psykoterapiakoulutuksen edellyttämät lisäopinnot, 30 op, Metropolia
Lean-koulutus, Green-belt
Dialogisen ohjauksen ja neuvonnan tapausjäsennyskoulutus ja case-työskentely
Dialogisen ohjauksen perehdytyskoulutus, 15 op, Itä-Suomen yliopisto
Rikosseuraamusalan aakkoset, Rikosseuraamusvirasto
Harjoittelun ohjaajankoulutus, Pohjois-Karjalan HuMak
Näyttötutkintomestari -koulutus, 25 op, JAMK
GAS -menetelmäkoulutus, Itä-Suomen Avoin yliopisto
TYÖKOKEMUS:
Yliopisto-opettaja, Opinto- ja uraohjauksen koulutus, Itä-Suomen yliopisto –>
Projektitutkija, Ohjausosaamista yhteistyössä -hanke, Itä-Suomen yliopisto
Yliopisto-opettaja, Suuntaa LukiOpolulle! –hanke, Itä-Suomen yliopisto, ohjauksen koulutus
Yliopisto-opettaja, Korkeakoulustartti-hanke, Itä-Suomen yliopisto, ohjauksen koulutus,
Asiantuntija, Pohjois-Karjalan TE-toimisto, Ohjaamo Joensuu
Ohjaamo koordinaattori, Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä, Ohjaamo 2.0 -hanke
Uraohjaaja, Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä, opisto ja ammattiopisto Niittylahti, Nuorten tuki -hanke,
Lehtori, ryhmänohjaaja, PKKY, Pohjois-Karjalan opisto ja ammattiopisto Niittylahti, Avoimen yliopiston linja,
Lehtori, ryhmänohjaaja, PKKY, Pohjois-Karjalan opisto ja ammattiopisto Niittylahti, Ammattistartti
Tuntiopettaja, sijainen, PKKY, Pohjois-Karjalan opisto ja ammattiopisto Niittylahti, Nuoriso- ja vapaa-ajanohjauksen koulutus
Kouluttaja, ohjaava koulutus, Ammattiopisto Luovi
JULKAISUT
- Unelmoi, uskalla, onnistu! – Ohjaamon ja Avoimen ammattiopiston matkassa 2010-2014, Nuorten tuki –hankkeen hankejulkaisu ja kehittämistyön kuvauksia. https://issuu.com/pkky/docs/nuortentuki-2014
- Pesonen, H. 2020. Viimeisellä tärppäsi. Teoksessa: U. Kumpula, J. Kaprio, J. & A. Lavikainen (toim.) Kiehtova kaksosuus. Monikkosisarusten elämää. Tallinna: Gaudeamus, 82–85.
- Nuutinen, H. & Pesonen, H. 2020. Itseohjautuvuus ohjauksen haasteena ja tavoitteena. Teoksessa: M. Määttä & A-M Souto (toim.) Tutkittu ja tulkittu Ohjaamo. Nuorten ohjaus ja palvelut integraatiopyörteessä. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura Verkkojulkaisuja 154. 70-80: https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/tutkittu_ja_tulkittu_ohjaamo_web.pdf
- Lahtinen J. & Pennanen N. (2020). Palaset paikalleen – Vaihtoehdoista valinnoiksi -urasuunnittelumalli ja sen työvälineet. Verkkojulkaisu: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-275-316-8
- Nuutinen, H. & Pesonen H. 2023. Työllisyyspalveluiden muutokset ohjaustyön haastajina-näkökulmia Ohjausosaamista yhteistyössä -hankkeen ohjauskoulutuksesta. Elinikäisen ohjauksen verkkolehti. https://verkkolehdet.jamk.fi/elo/2023/08/02/tyollisyyspalveluiden-muutokset-ohjaustyon-haastajina-nakokulmia-ohjausosaamista-yhteistyossa-hankkeen-ohjauskoulutuksesta/
- Holopainen, L., Waltzer, K., Hoang, N., Lappalainen, K., Nuutinen, H & Pesonen, H. 2023. The role of educational support in the developmen of subjective well-being in Finnish general upper secondary education. Psychology in the schools, Volume 60, issue 8. 2795-2808. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/pits.22885
LUENNOT JA ESITELMÄT:
Kasvatustieteenpäivät 15.-16.12.2020
Opettajankoulutusfoorumin teemaryhmä: koko koulu ohjaa ja tukee?
Kerronnalliset lähestymistavat: Suhteelliset kokemukset. Tyttönä lukiossa.
Lukion erityisopettajien valtakunnallinen koulutuspäivä Joensuussa 29.11.2019, hankkeen esittely sekä Lops-työpaja
Kasvatustieteenpäivät 21.-22.11.2019 Joensuussa;
Opettajankoulutusfoorumin teemaryhmä (Lukiolaiset vaatimusten ristitulessa)
Ohjausalan tutkimuksen verkoston teemaryhmä
Nuorisotutkimuspäivät Mikkelissä 7.-8.11.2019: Lukiolaiset vaatimusten ristitulessa
Hanna Nuutinen
KOULUTUS:
Kasvatustieteen maisteri, Itä-Suomen yliopisto 2010, sivuaineet: opinto-ohjaus (60 op), johtaminen (60 op), psykologia (30 op), luokanopettajan monialaiset opinnot (60 op), englannin kieli ja kulttuuri, opetushallinto
Erilliset erityisopettaja opinnot, (60 op, asetuksen 794/2004 mukaiset) Itä-Suomen yliopisto
Jatko-opiskelija, Itä-Suomen yliopisto, Sosiaalisten ja kulttuuristen kohtaamisten tohtoriohjelma (SCE) Pääaine: Kasvatustiede, ohjaus.
TÄYDENTÄVÄ KOULUTUS:
Voimavarakeskeinen työnohjaaja (StoRy), 60 op, dialogic
Auktorisoitu seksuaalineuvoja, 30 op, Metropolian ammattikorkeakoulu
Psykososiaalisen ohjauksen ja neuvonnan erikoistumisopinnot (psykoterapeuttisten valmiuksien perusopinnot), 35 op, Itä-Suomen yliopisto
GAS- menetelmäkoulutus
Kognitiivisen käyttäytymisterapian perusmenetelmät
Avartti-toiminnan perusteet
Koulutuksesta työhön-menetelmäohjaajakoulutus
Ohjaustaidot työllistymispalveluissa
TYÖKOKEMUS:
Yliopisto-opettaja, Opinto -ja uraohjauksen koulutus, Itä-Suomen yliopisto –>
Projektitutkija, Ohjausosaamista yhteistyössä (ESR)-hanke, Itä-Suomen yliopisto
Yliopisto-opettaja, Itä-Suomen yliopisto, ohjauksen koulutus
Ohjauskouluttaja, Peking, Haidian opetustoimi
Ohjauskouluttaja, #paraskoulu-hanke, Itä-Suomen harjoittelukoulu
Laaja-alainen erityisopettaja, Kontiolahden kunta
Projektipäällikkö, Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä, yhteiset palvelut, Siirtymät sujuviksi (ESR)-hanke
Opinto-ohjaaja, Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä, Pohjois-Karjalan opisto ja ammattiopisto Niittylahti, Avoin ammattiopisto ja oppisopimuksen ennakkojakso
Ohjaamo-koordinaattorin sijaisuus, Pohjois-Karjalan koulutuskunta yhtymä, Ohjaamo 2.0-hanke
Uraohjaaja/Opinto-ohjaaja, Pohjois-karjalan koulutuskuntayhtymä, Nuorten tuki-hanke/ oppisopimuksen ennakkojakso/Avoin ammattiopisto
Opinto-ohjaaja, Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä, Pohjois-Karjalan opisto ja ammattiopisto Niittylahti
Uraohjaaja, Pohjois-karjalan koulutuskuntayhtymä, Nuorten tuki-hanke
Etsivä nuorisotyöntekijä, Honkalampisäätiö, KASKI Raja-Karjala
JULKAISUT
- Unelmoi, uskalla, onnistu! – Ohjaamon ja Avoimen ammattiopiston matkassa 2010-2014, Nuorten tuki –hankkeen hankejulkaisu ja kehittämistyön kuvauksia. https://issuu.com/pkky/docs/nuortentuki-2014
- Nuutinen, H. & Pesonen, H. 2020. Itseohjautuvuus ohjauksen haasteena ja tavoitteena. Teoksessa: M. Määttä & A-M Souto (toim.) Tutkittu ja tulkittu Ohjaamo. Nuorten ohjaus ja palvelut integraatiopyörteessä. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura Verkkojulkaisuja 154. 70-80: https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/tutkittu_ja_tulkittu_ohjaamo_web.pdf
- Nuutinen, H. & Pesonen H. 2023. Työllisyyspalveluiden muutokset ohjaustyön haastajina-näkökulmia Ohjausosaamista yhteistyössä -hankkeen ohjauskoulutuksesta. Elinikäisen ohjauksen verkkolehti. https://verkkolehdet.jamk.fi/elo/2023/08/02/tyollisyyspalveluiden-muutokset-ohjaustyon-haastajina-nakokulmia-ohjausosaamista-yhteistyossa-hankkeen-ohjauskoulutuksesta/
- Holopainen, L., Waltzer, K., Hoang, N., Lappalainen, K., Nuutinen, H & Pesonen, H. 2023. The role of educational support in the developmen of subjective well-being in Finnish general upper secondary education. Psychology in the schools, Volume 60, issue 8. 2795-2808. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/pits.22885
LUENNOT JA ESITELMÄT:
Koko koulu ohjaa ja tukee lukiossa -MOOC tallenne, Sosioekonomisen taustan ja sukupuolen yhteys uramuuntuvuuteen lukiolaisilla. www.digicampus.fi
NorNet 3.-5-10.2023 Turussa; The relationship between student’s career adaptability (CAAS) and social factors in Finnish Upper secondary education
Kasvatustieteenpäivät 15.-16.12.2020
Opettajankoulutusfoorumin teemaryhmä: koko koulu ohjaa ja tukee?
Ohjausalan tutkimuksen teemaryhmä: The relationship between student’s career adapt-abilities, socioeconomic background and gender in Finnish upper-secondary education
Lukion erityisopettajien valtakunnallinen koulutuspäivä Joensuussa 29.11.2019, hankkeen esittely sekä Lops-työpaja
Kasvatustieteenpäivät 21.-22.11.2019 Joensuussa;
Opettajankoulutusfoorumin teemaryhmä (Lukiolaiset vaatimusten ristitulessa)
Ohjausalan tutkimuksen verkoston teemaryhmä
Nuorisotutkimuspäivät Mikkelissä 7.-8.11.2019: Lukiolaiset vaatimusten ristitulessa